|
- Aanmaken van partijen
|
|
|
|
Op het dossier kunt u via de optie [Pagina’s] [Partijen] de partijen vastleggen die met de zaak te maken hebben. Deze partijen kunt u later weer gebruiken bij de correspondentie vanuit het dossier. Zodra u een dossier heeft aangemaakt zal de cliënt automatisch als partij worden toegevoegd.
|
|
|
|
De overige partijen kunt u vastleggen via de optie [Nieuw].
|
|
|
|
|
|
- Nieuwe rechtspersoon
|
|
|
|
Indien de vast te leggen partij een rechtspersoon betreft legt u hier de zoekcode van de rechtspersoon vast. U kunt via de [F3] toets het zoekscherm oproepen en eventueel door meerdere keren de [F3] toets te gebruiken zoeken op naam of sleutel. U kunt hier alleen zoeken op rechtspersonen die al in het relatiebestand aanwezig zijn.
Indien de rechtspersoon nog niet in het relatiebestand aanwezig is kunt u deze, zodra u uw zoekscherm hebt afgesloten, via de [F9] toets toevoegen. U krijgt dan de mogelijkheid om direct een nieuwe rechtspersoon in te voeren. Deze rechtspersoon wordt gelijk ook in het relatiebestand toegevoegd. Voor meer informatie over het invoeren van rechtspersonen zie Hfd. 02.02.
|
|
- Nieuwe (contact) persoon
|
|
|
|
Indien de partij die u wilt vastleggen een persoon betreft geeft u hier de zoekcode van de persoon op. U kunt via de [F3] toets het zoekscherm oproepen en eventueel door meerdere keren de [F3] toets te gebruiken, zoeken op naam of sleutel. U kunt hier alleen zoeken op personen die al in het relatiebestand aanwezig zijn.
Indien de persoon nog niet in het relatiebestand aanwezig is kunt u deze, zodra u uw zoekscherm hebt afgesloten, via de [F9] toets toevoegen. U krijgt dan de mogelijkheid om direct een nieuwe persoon in te voeren. Deze persoon wordt gelijk ook in het relatiebestand toegevoegd. Voor meer informatie over het invoeren van personen zie Hfd. 02.03.
Indien u al een rechtspersoon had geselecteerd zal dit veld dienen om de contactpersoon van de rechtspersoon op te geven. Via [F3] kunt u selecteren uit de al bekende contactpersonen bij deze rechtspersoon.
Indien de contactpersoon nog niet bekend is bij de rechtspersoon kunt u deze, zodra u uw zoekscherm hebt afgesloten, via de [F9] toets toevoegen. U krijgt dan eerst de keuze of dat u een nieuwe contactpersoon wilt aanmaken of dat u een contactpersoon wilt zoeken in het personenbestand.
|
|
|
|
Wij adviseren om altijd eerst voor de optie zoek persoon te kiezen en te controleren of dat de persoon misschien al is ingevoerd. Dit om dubbele invoer te voorkomen. Tijdens het zoeken kunt u d.m.v. de [F3] toets zoeken op andere zoekcriteria. Als u de persoon niet kunt vinden kunt u d.m.v. de [Esc] toets alsnog voor de optie kiezen om een nieuwe persoon in te voeren. Voor meer informatie over het invoeren van contactpersonen zie Hfd. 02.04.
|
|
|
|
Indien u te maken heeft met een bepaalde afdeling bij een rechtspersoon, dan kunt u hier met [F3] een afdeling selecteren. Indien er geen afdelingen beschikbaar zijn kunt u via de [F9] toets een afdeling toevoegen. U kunt tijdens het maken van een verrichting (correspondentie) ook nog een afdeling selecteren. Het veld afdeling is alleen maar beschikbaar indien u gekozen heeft voor een rechtspersoon.
|
|
|
|
In het veld type geeft u aan wat de hoedanigheid van de partij is binnen dit dossier. U kunt hier met [F3] een keuze maken uit de beschikbare types. Afhankelijk van deze invoer zal gecontroleerd worden op tegengesteld belang en zullen de gegevens van de partij beschikbaar zijn binnen de correspondentie (cliënt, wederpartij, procureur, etc.).
|
|
|
|
De verzendwijze kan gebruikt worden in de correspondentie. Indien u hier bij de partij een verzendwijze opgeeft zal deze standaard naar voren komen bij het maken van een verrichting. U kunt echter ook op het moment van het maken van de verrichting een verzendwijze opgeven.
|
|
|
|
Indien u hier een adres opgeeft zal deze standaard naar voren komen bij het maken van een verrichting voor deze partij.
|
|
|
|
Het kenmerk dat u hier vastlegt kan gebruikt worden in de correspondentie, de declaraties en de aanmaningen. Dit veld wordt vaak gebruikt voor “uw referentie” of “uw kenmerk”.
|
|
|
|
Wanneer u een relatie opgeeft als wederpartij zal Fortuna® gaan controleren of deze relatie al voorkomt als cliënt op een ander dossier. Zodra dat het geval is krijgt u een waarschuwingsscherm. Om handmatig de controle op tegengesteld belang uit te voeren kiest u voor de optie [Tegengesteld belang].
|
|
|
|
|
|
U heeft hier de beschikking over de opties dossiers en controle. De optie dossiers toont de dossiers waarop de relatie voorkomt. Zie hiervoor ook Hfd. 02.08. De optie controle voert de controle nogmaals uit.
|
|
|
|
|
|
In het hoofdscherm van het dossier worden de cliënt en de wederpartij getoond (mits deze is vastgelegd op het dossier). Indien u meerdere cliënten en/of meerder wederpartijen heeft kunt u de partijen van volgorde veranderen om een andere cliënt of andere wederpartij in het hoofdscherm van het dossier te tonen. U kunt dit doen d.m.v. de optie [Plaats] of d.m.v. de [Shift] toets in combinatie met de pijltjestoetsen omhoog en omlaag. U kunt deze optie ook gebruiken om “pagina’s partijen” overzichtelijk te houden.
|
|
|
|
|
|
U kunt de adresgegevens, telefoonnummers, etc. van de partij opvragen via de optie [Relatie].
|
|
|
|
|
|
U heeft de mogelijkheid om bij de partij extra informatie vast te leggen. Deze informatie is voor intern gebruik.
|