- Aanmaken van gebruikers / werknemers

 

Menu         Correspondentie - Werknemers - Werknemers

 

Nieuwe medewerkers worden aangemaakt via correspondentie, werknemers. Het aantal stappen dat u moet doorlopen zal per medewerker verschillen. Zo moet u voor een declarant meer gegevens vastleggen dan voor het ondersteunend personeel.

 

- Aanmaken medewerker

 

Menu         Correspondentie – Werknemers - WerknemersNieuw

 

1901001

 

U krijgt eerst de vraag of dat de in te voeren werknemer een nieuwe persoon is of dat deze al in Fortuna® is ingevoerd. Bij de optie zoek persoon krijgt u een zoekscherm waarin u de gewenste persoon kunt selecteren. Er worden dan een aantal gegevens overgenomen van de geselecteerde persoon en u kunt gelijk de medewerker aanmaken. Via de optie nieuw krijgt u een blanco invulscherm waarin u eerst persoonsgegevens vast leggen voordat u de werknemers gegevens kunt invoeren.

 

1901002

 

Zoekcode

 

De inlognaam van de werknemer.

 

Geslacht

 

Het geslacht van de werknemer.

 

Naam

 

De naam van de werknemer.

 

Voorletters

 

De voorletters van de werknemer.

 

Tussenvoegsel

 

Eventueel tussenvoegsel.

 

Achternaam

 

De achternaam van de werknemer.

 

Titel

 

Eventuele titel van de werknemer.

 

Roepnaam

 

De roepnaam van de werknemer.

 

Taal

 

De spreektaal van de werknemer.

 

Geboren

 

De geboorte datum van de werknemer.

 

Nadat u de persoonsgegevens heeft vastgelegd krijgt u het invulscherm voor de werknemers gegevens.

 

1901003

 

Login

 

De loginnaam van de werknemer. Deze zal tevens de zoekcode zijn.

 

Roepnaam

 

De roepnaam van de werknemer.

 

Geboren

 

De geboortedatum van de werknemer.

 

Geslacht

 

Het geslacht van de werknemer.

 

RvR code

 

De code van de advocaat bij de Raad voor Rechtsbijstand. Deze kan als samenvoegveld gebruikt worden in de sjablonen.

 

Werknemernr

 

Het medewerkersnummer. Dit kan gebruikt worden in de dossiernummering.

 

Functie

 

Functie van de werknemer.

 

Afdeling

 

De afdeling van de werknemer.

 

Locatie

 

De vestiging waar de werknemer werkt. Deze wordt o.a. gebruikt voor de sjablonen.

 

Manager

 

Indien een secretaresse voor een vaste advocaat werkt kan hier die advocaat opgegeven worden.

 

Secretaresse

 

Indien een advocaat een vaste secretaresse heeft kan deze hier worden opgegeven.

 

Eigen doss-nr

 

Indien u per advocaat een dossiervolgnummer gebruikt dient u hier het uit te geven volgnummer in te vullen. Heeft u een kantoor-volgnummer dan kunt u hier 0 laten staan.

 

Decl. layout

 

Van welke declaratielayout dient er gebruik gemaakt te worden. Niet verplicht om in te vullen.

 

Vast

 

Betreft het een vast dienstverband.

 

Weergave

 

Hoe moet deze advocaat getoond worden in de kantooragenda.

 

Info veld

 

Extra informatie bij de werknemer.

 

- Werknemer Fortuna® gebruiker maken

 

Menu         Correspondentie – Werknemers – Werknemers - Fortuna

 

Indien de werknemer in Fortuna® moet kunnen inloggen dient u via de optie Fortuna® de Fortuna® account te activeren. Als u kiest voor de optie Fortuna® en vervolgens voor wijzig krijgt u de vraag of u de werknemer ook Fortuna® gebruiker wilt maken.

 

1901004

 

Bij ja kunt u de volgende gegevens vastleggen.

 

1901005

 

Werknemer is ook Fortuna® gebruiker

 

Indien u dit veld aanvinkt kunt u de logingegevens vastleggen.

 

Gebruikers-naam

 

De inlognaam van de werknemer. Deze zal ook als zoekcode dienen.

 

Fortuna® wordt gestart met

 

Hier dient u aan te gevens dat Fortuna® wordt opgestart bij inloggen. [F3] toont een keuze lijst.

 

Automatisch inloggen met OS-login

 

Indien u dit veld aanvinkt zal Fortuna® bij opstarten geen inlogscherm tonen maar gelijk inloggen als dezelfde gebruiker die is aangemald in windows, citrix, etc.

 

Is deze gebruiker vrij om in te loggen

 

Mag op de pc van deze gebruiker ook als andere personen worden aangemeld? Deze optie kunt u alleen aanvinken als u geen gebruik maakt van de automatische OS-login.

 

OS-login

 

Hier dient u de windows, citrix, etc. loginnaam van de werknemer vast te leggen. Deze zal o.a. gebruikt worden voor het automatisch inloggen en de e-mail koppeling.

 

- Indelen bij groepen

 

Menu         Correspondentie – Werknemers – Fortuna – Groepen

 

Een nieuwe werknemer dient lid te worden gemakt van een rechten groep. Hierdoor zal hij dezelfde menuopties beschikbaar krijgen als de andere. U kunt een werknemer lid maken van meerdere groepen.

 

1901006

 

- Wachtwoord instellen

 

Menu         Correspondentie – Werknemers – Fortuna – wAchtwoord

 

Via de optie wachtwoord dient u het wachtwoord op te geven dat gebruikt moet worden om in Fortuna® in te loggen.

 

1901007

 

U bent niet verplicht om een wachtwoord op te geven u kunt het wachtwoord leeg laten d.m.v. de enter toets. Wij adviseren u om bij gebruikers met meerdere rechten (financiële administratie) wel een wachtwoord op te geven, zodat andere gebruikers niet onder deze naam kunnen inloggen.

 

- Rechten op administratie instellen

 

Menu         Financieel – Vaste gegevens – Administraties – Boekjaren – Extra - Rechten

 

Om gebruikers rechten te geven om een bepaald boekjaar/administratie te mogen werken kunt u via de optie financieel, vaste gegevens, administraties (administratie selecteren), boekjaren (boekjaar selecteren), extra, rechten die gebruikers opgeven die het boekjaar mogen benaderen van deze administratie.

 

1901008

 

- Instellingen urenregistratie

 

Menu         Correspondentie – Werknemers – Werknemers – Extra – Urenregistratie – Vaste gegevens

 

Warning

Deze stap hoeft u alleen maar te doen voor declaranten.

 

1901009

 

Via de optie [Wijzig] kunt u het persoonlijk dossier instellen. Dit hoeft u alleen maar te doen in het geval dat u gebruik maakt van de koppeling met HR-legal.

 

Via de optie [Tarieven] kunt u het uurtarief van de declarant opgeven.

 

1901010

 

Aan het tarief kunt u een ingangsdatum koppelen. U kunt hier eventueel al toekomstige tarieven vastleggen, in dat geval dient de ingangsdatum in de toekomst te liggen.

 

Via de optie [Werktijden] kunt u de werktijden van de werknemer vastleggen. Deze kunnen gebruikt worden bij het controleren van het aantal geschreven uren.

 

1901011

 

Via de optie [Registratie] kunt u aangeven of de werknemer uren mag schrijven.

 

- Financiële instellingen

 

Menu         Correspondentie – Werknemers – Werknemers – Extra - Financieel

 

De financiële instellingen hoeft u alleen maar vast te leggen voor werknemers die tijd mogen schrijven en omzet maken. Via de optie extra, financieel dient u de omzet-grootboekrekeningen en de kostendrager en kostenplaats vast te leggen.

 

1901012

 

Indien u per declarant een aparte omzetrekening hanteert dient u de instellingen handmatig aan te maken. Als u voor alle declaranten dezelfde grootboekrekening voor de omzet gebruikt kunt u gebruik maken van de optie kopieer. Raadpleeg voor de methode van uw kantoor uw boekhouding/administratie.

 

Via de optie [Kopieer] kunt u de instellingen van een andere declarant kopiëren.

 

1901013

 

Warning

Voordat u de kopieer actie kunt starten dient u eerst te zorgen dat de juiste kostendrager en kostenplaats voor de nieuwe werknemer is aangemaakt binnen het boekjaar. Raadpleeg hiervoor uw boekhouding/administratie.

 

Ingangsdatum

 

De ingangsdatum van de instellingen.

 

Kostendrager

 

De kostendrager voor deze werknemer. [F3] toont keuzelijst.

 

Kostenplaats

 

De kostenplaats voor deze werknemer. [F3] toont keuzelijst.

 

Kopiëren van

 

Hier geeft u de medewerker op van wie de instellingen gekopieerd mogen worden.

 

Indien u per declarant en aparte grootboekrekening voor de omzet gerbuikt dient u via de optie [Nieuw] de grootboekrekeningen zelf aan te maken. U dient dit te doen voor ieder btw profiel. Via de optie PD-zaken dient u de omzetrekeningen van de toevoegingen vast te leggen. De rekening omzet is verplicht, de rekening modereren gebruikt u alleen wanneer u een apparte grootboekrekening gebruikt voor gemodereerde bedragen. De rekening AKO gebruikt u alleen als u de kantoorkosten per declarant wilt uitsplitsen, u geeft hier dan de rekening van de kantoorkosten op.

 

Via de optie [Kostendragers] kunt u de kostendrager en kostenplaats van de werknemer opgeven. Ook hier dient u rekening te houden met de ingangsdatum.

 

1901014

 

1901015

 

- Boekjaar instellen

 

Warning

Als een medewerker voor de eerste maal in Fortuna® werkt kan het onderstaand scherm naar voren komen.

 

1901016

 

Fortuna® weet dan nog niet in welk boekjaar en welke periode de gebruiker moet werken. U dient dan een boekjaar en periode op te geven.