- Faillissementen

 

Menu         Uren – Vaste gegevens – tijdSchrijfgroepen

 

Menu         Dossiers – Openen – Pagina’s – Financieel – Faillissement

 

Menu         Dossiers – Openen – Extra - Faillissement

 

- Tijdschrijfsoorten vastleggen

 

Menu         Uren – Vaste gegevens – tijdSchrijfgroepen

 

De Faillissementsrichtlijnen maakt gebruik van de nieuwe tabel [tijdSchrijfsoorten] die we trouwens ook voor andere zaken kunnen gaan gebruiken. Uw creativiteit moet u maar eens de vrije loop laten. Zo kunnen werksoorten/groepen ook voor specialismes (denk aan incassi, grootschalige bouwprojecten, mediation) worden gebruikt.

Met de tijdschrijfsoorten is het de bedoeling dat u dossiers kunt indelen in een tijdschrijfsoort. U bent dat niet verplicht Fortuna® heeft deze module zo geïmplementeerd dat wanneer u helemaal niets doet, dat alles blijft werken zoals voorheen.

Om tijdschrijfsoorten aan te maken in Fortuna® kiest u vanuit het hoofdmenu voor :

[Uren] [Vaste gegevens] [tijdSchrijfgroepen].

 

1701001

 

U kunt hier de diverse tijdschrijfsoorten aanmaken.

 

Code

 

De code van de tijdschrijfsoort (vb. FAIL voor Faillissementen, MED voor Mediation)

 

Omschrijving

 

De omschrijving van de tijdschrijfsoort

 

De tijdschrijfsoort wordt vervolgens ingedeeld in diverse werkgroepen. Deze werkgroepen zijn de 9 algemene groepen die door de overheid zijn vastgelegd. Het zijn de groepen :

 

1701002

 

De tijdschrijfcodes zijn onderverdeeld in 9 hoofdgroepen. De namen van die hoofdgroepen zijn hieronder afgedrukt en worden als zodanig als werkgroep aangemaakt in Fortuna®®. Daarachter is een korte toelichting gegeven van wat daar in ieder geval onder valt. Indien werkzaamheden onder verschillende groepen kunnen worden ondergebracht, handelt de curator naar bevind van zaken, eventueel met een aantekening daarover in het boedelverslag.

 

Inventarisatie

 

Dit betreft de vaak hectische aanvangsperiode in de meeste faillissementen. Deze algemene code is gehanteerd omdat in de eerste dagen/.weken van een faillissement allerlei werkzaamheden door elkaar lopen. Niettemin wordt uitrdukkelijk vastgelegd (a) dat indien werkzaamheden wel op eenvoudige wijze met andere codes zijn te specificeren, dit dient te gebeuren en (b) dat de periode van inventarisatie in een klein faillissement hooguit enkele dagen en in een groot faillissement hooguit een paar weken kan beslaan.

 

Personeel

 

Hieronder vallen de werkzaamheden die met name in de aanvang van een faillissement vaak omvangrijk zijn betreffende ontslag personeel en het begeleiden, voorbereiden en dergelijke van de vorderingen die de personeelsleden kunnen indienen bij het UWV. De veelal gehouden intakedag waarbij het UWV assisteert wordt onder deze code geboekt.

 

Activa

 

Het betreft hier met name de vereffening van alle activa met uitzondering van debiteuren, die zijn opgenomen onder 4. Het gaat derhalve over onroerende en roerende zaken, intellectuele eigendommen, goodwill en dergelijke.

 

Debiteuren

 

Dit omvat zowel het aanschrijven als het uitvoeren van eventuele procedures. Uiteraard is ook denkbaar dat een portefeuille debiteuren als geheel wordt verkocht.

 

Bank / zekerheden

 

Dit omvat alle werkzaamheden samenhangende met de positie van de doorgaans separatistische opererende kredietverstrekker(s). Voor wat betreft eigendomsvoorbehoud geldt dat het in de aanvang van een faillissement van belang is dat een curator (mede gelet op eventuele persoonlijke aansprakelijkheid) de eigendomsvoorbehouden inventariseert en afwikkelt, al dan niet via een kijk- en terughaaldag. Tevens is denkbaar dat pretense eigendomsvoorbehouden niet worden erkend en daaromtrent een procedure moet worden gevoerd.

 

Doorstart / voortzetten

 

Dit omvat alle werkzaamheden die samenhangen met het eventuele voortzetten van de onderneming alsmede (al dan niet succesvolle) pogingen om een doorstart te bewerkstelligen en deze vervolgens te formaliseren in een overeenkomst.

 

Rechtmatigheid

 

Dit omvat alle werkzaamheden van financieel/administratieve aard met betrekking tot de failliet (hieronder valt derhalve bijvoorbeeld geen salarisverzoek voor de curator zelf).

Voorts zowel het onderzoek als de werkzaamheden die samenhangen met het inroepen van de pauliana en het eventuele voeren van een procedure daaromtrent. Tenslotte zowel het onderzoek naar bestuurdersaansprakelijkheid als de daaruit voortvloeiende (rechts)maatregelen.

 

Crediteuren

 

Het betreft hier de communicatie met crediteuren, waaronder in ieder geval het aanschrijven in het begin en aan het einde van het faillissement alsmede eventuele discussies over de hoogte van de vorderingen en dergelijke. Voorts alle werkzaamheden die betrekking hebben op preferente (boedel)crediteuren. Verificatievergadering en akkoorbehandeling worden onder deze groep geschreven.

 

Overig

 

Hieronder vallen alle werkzaamheden die zich moeilijk laten oormerken aan de hand van een van de hiervoor bedoelde 8 kopjes. Te denken valt aan verslaglegging aan der rechtbank en eventuele contacten met de pers en wat dies meer zij. In beginsel zullen deze werkzaamheden nader gespecificeerd of toegelicht moeten worden.

 

P.M.

 

Deze groep is niet opgenomen in deze tabel. In grote of complexe zaken met zeer omvangrijke werkzaamheden binnen één groep, kan de curator op eigen initiatief of op verzoek van de rechter-commissaris af te scheiden delen van die werkzaamheden in één of meer afzonderlijke ‘ad-hoc’ groepen onderbrengen. Dit kunnen ook werkzaamheden aan een afzonderlijke procedure betreffen. Omdat deze groepen dus dossierafhankelijk zijn, worden deze niet in de vaste code tabel opgenomen.

 

Factor

 

Achter iedere groep kunt u een factor vastleggen. In beginsel heeft een factor voor faillissementen niet zo’n zin, omdat de werkzaamheden worden gewaardeerd tegen factor 1,000 en waarbij de boedel de hoogte van het salaris vormt.

 

Binnen elke werkgroep kunnen nu de werksoorten gespecificeerd worden. De werksoorten komen uit de standaard werksoortentabel van Fortuna®. Dit doen we heel bewust. Stel dat u later een tijdschrijfsoort wenst te wijzigen van faillissement naar een andere groep of deze te verwijderen, of andersom, een tijdschrijfsoort wenst toe te voegen aan een dossier waarop reeds tijd is geschreven. Fortuna® zal trachten dezelfde werksoort dan te koppelen in een werkgroep. Een andere reden voor deze keuze heeft te maken dat diverse zelfde werkzaamheden in de diverse groepen plaats zal vinden. Een werksoort TELEFONISCH OVERLEG zal in elke groep voor kunnen komen. Om nu niet voor iedere groep alle soorten te dupliceren is voor deze eenvoudigere methode gekozen.

 

1701003

 

De werksoorten binnen de werkgroepen van een tijdschrijfsoort

 

Groep

 

Uit welke standaard werkgroep wenst u een werksoort te gebruiken

 

Omschrijving

 

Wordt automatisch gevuld met de omschrijving van de gekozen werkgroep

 

Soort

 

De werksoort binnen de werkgroep die u wilt koppelen in deze groep

 

Omschrijving

 

Wordt automatisch gevuld met de omschrijving van de gekozen werksoort

 

Factor

 

Het toe te kennen factor van de werksoort binnen deze werkgroep

 

Met de optie [Factor] heeft u de mogelijkheid om een nieuwe factor toe te kennen aan de werksoort.

 

- Tijdschrijfsoort koppelen aan dossier

 

De tijdschrijfsoorten kunnen gekoppeld worden aan uw dossiers. Wanneer u dus een tijdschrijfsoort aanmaakt voor INCASSO’s kunt u deze koppelen aan uw incassodossiers. Ook de hiervoor geschetste faillissement-tijdschrijfsoort kunt u nu gaan koppelen aan de dossiers.

U opent het betreffende dossier en kiest vervolgens voor :

[Pagina’s] [Financieel]

Binnen de pagina [Financieel] treft u nu de optie [Faillissement] aan.

Hier kunt u naast de verslagen die u later moet sturen aan de rechter-commissaris tevens extra informatie vastleggen omtrent het faillissement.

 

Het faillissement kan nu worden vastgelegd binnen Fortuna®. U kunt onderstaande gegevens registreren :

 

1701004

 

Nummer faillissement

 

Hier vult u het nummer/code van het faillissement in.

 

Curator

 

De persoon die namens uw kantoor optreedt als curator. Met [F3] zoekt u in de werknemerslijst van Fortuna®.

 

Rechtbank

 

Hier vult u de rechtbank in waar het faillissement loopt. De rechtbank moet aanwezig zijn binnen uw rechtspersonen. Met [F9] kunt u een rechtbank toevoegen.

 

Rechter commissaris

 

De naam van de rechter-commissaris die als contactpersoon binnen de Rechtbank bekend moet zijn. Met [F9] kunt u een rechter-commissaris vastleggen die als contactpersoon bij de rechtbank wordt geregistreerd.

 

Tijdschrijfgroep

 

De tijdschrijfgroep die u heeft aangemaakt voor dit soort dossiers. In ons voorbeeld de soort FAIL voor Faillissementsrichtlijnen 2005.

 

U bent niet verplicht alle bovenstaande velden in te vullen. Wanneer u dus uitsluitend de Tijdschrijfgroep wenst te koppelen (in geval van niet een faillissement e.d.) dan is dat toegestaan.

 

- Ad-hoc werkgroepen toevoegen

 

Zoals eerder aangegeven kan de rechter-commissaris of de curator zelf de werkzaamheden willen uitsplitsen naar eigen ‘Ad-hoc’ groepen (de zogenaamde groep 10. PM).  Zoals eerder aangegeven zijn deze ‘Ad-hoc’ groepen dossierafhankelijk.

 

Om deze te registreren kiest u voor de optie : [Werkgroepen]

of na het openen van een dossier voor : [Pagina’s] [Financieel] [Faillissement] [Werkgroepen]

 

1701005

 

De AD-HOC werkgroep per dossier afwijkend

 

Code

 

De code van de werkgroep. Deze code komt u uitsluitend in dit dossier tegen.

 

Omschrijving

 

De omschrijving van de groep/procedure. De rechter-commissaris zal in feite de naam van deze groep aan de curator bekend maken.

 

Factor

 

Ook hier heeft u de mogelijkheid een werksoortfactor vast te leggen.

 

- Werksoorten toevoegen binnen de ad-hoc groep

 

Binnen de ‘Ad-hoc’ groep kunt u ook weer de werksoorten vastleggen uit de standaard werksoortentabel van Fortuna®. Deze procedure is gelijk aan het vastleggen van de werksoorten binnen de algemene werkgroepen.

 

- Uren schrijven tijdschrijfsoorten

 

U heeft nu de mogelijkheid om opnieuw uren te gaan schrijven in de betreffende dossiers. Zodra u een tijdschrijfsoort heeft vastgelegd binnen een dossier, werkt het tijdschrijven opeens afwijkend van het standaard tijdschrijven binnen Fortuna®.

 

1701006

 

Het afwijkende urenschrijven binnen een tijdschrijfsoort

 

Groep

 

Zodra u kiest voor [Nieuw] voor het toevoegen van een nieuwe urenregel krijgt u op het veld Groep een afwijkende mogelijkheid. U krijgt uitsluitend de volgende groepen te zien:

 

De groepen die gekoppeld zijn aan de tijdschrijfsoort die u heeft vastgelegd in dit dossier.

De ‘Ad-hoc’ groepen die u aan het dossier heeft toegevoegd

 

Soort

 

Zodra u een groep heeft gekozen  kunt u vervolgens uitsluitend de werksoorten binnen de werkgroep selecteren die u heeft gekozen.

 

- Detailscherm van een uurregel

 

Door de wijziging van de faillissementsrichtlijnen 2005 is de informatie tevens uitgebreid op de detailinformatie van een urenregel.  Op deze regel kunt u het scherm oproepen, waarna u de gegevens kunt aantreffen in onderstaand scherm:

 

1701012

 

17010131701007

 

Detailinformatie faillissementsrichtlijnen 2005

 

U treft hier de [Tijdschrijfgroep] aan die gekoppeld is aan de urenregel en het [Verslag] waarin deze urenregel is opgenomen.

 

- Detailscherm

 

De doelstelling van de nieuwe faillissementsrichtlijnen 2005 is om alle curatoren op een zelfde wijze uren te laten schrijven, gerapporteerd in zelfde groepen. Daarom heeft u in Fortuna® de mogelijkheid een verslag op te maken. U kiest daarvoor binnen Fortuna® eerst het betreffende dossier. U opent het dossier en vervolgens kiest u voor:

[Pagina’s] [Financieel] [Faillissement] [Rapportageperiodes].

 

1701008

 

U kiest de optie [Nieuw] om een nieuw verslag te genereren. Fortuna® zal u vragen tot welke datum u het verslag wenst te maken. Het verslagnummer zal automatisch worden aangemaakt en de door u opgegeven datum.

 

Nu genereert u het verslag door te kiezen voor de optie [Genereer] waarna Fortuna® na enige tijd de melding geeft  ‘Uren gegenereerd’.

 

1701008.1

 

De totale tijdsbesteding in de opgegeven periode

 

1701009

 

Fortuna® zal nu onderin het scherm een totale tijdsbesteding van het verslag tonen. Van ieder verslag kunt u de specificaties opvragen:

 

Op declaranten niveau

 

Wie hebben er in deze periode gewerkt aan de zaak. Via de optie [Declaranten]

 

Op werkgroep niveau

 

In welke (Ad-hoc) groepen is er in deze periode gewerkt. Via de optie [Werkgroepen]

 

1701010

De specificaties van het verslag per uitvoerende declarant

 

Het verslag gaat over ALLE urenregels in deze periode. Dus ook die uren die niet in het onderhanden werk zitten maar reeds zijn afgeboekt/gedeclareerd. Kortom: die in de filter zitten. Verder houdt Fortuna® uiteraard rekening met de periode die u heeft ingevoerd. Hou daar rekening mee wanneer u een visuele controle wilt toepassen op het verslag.

 

Van iedere uitvoerende declarant wordt een totaaltelling gegeven. Om nu detailinformatie te krijgen van iedere declarant, drukt u op de filtertoets van Fortuna® of op [F11]. Daarnazal het scherm als het ware “openklappen”  en een gedetailleerde informatie per declarant geven.

 

Zo zullen de uren van de heer Bulstra uit ons voorbeeld worden gespecificeerd in de vastgelegde groepen 1. inventarisatie, 2. Personeel en de AD-HOK groep ‘BOVENK’.

 

1701011

 

De gedetailleerde urenspecificatie middels de [F11] of de [Filter] toets

 

Een zelfde specificatie is tevens te krijgen maar dan voor de werkzaamheden. Wat is er binnen de zaak besteedt qua urenbesteding per groep.

 

- Het verwijderen / wijzigen van rapportages

 

Het is ook mogelijk, totdat u het verslag definitief maakt, de verslagen te wijzigen en te verwijderen. U kunt een verslag niet direct verwijderen, wanneer u deze reeds heeft gegenereerd. Er hangen immers nog urenregels aan het verslag. U kunt een nieuwe periode aangeven en opnieuw genereren waardoor alle urenregels weer worden geselecteerd voor die periode.

 

Wilt u een rapportage verwijderen zult u eerst alle urenregels moeten ontkoppelen. Dat kunt u doen door bijvoorbeeld de verslagperiode te wijzigen naar 01-01-1900. Alle uren na deze datum worden na het opnieuw genereren ontkoppeld, waarna u vervolgens het verslag eenvoudig kunt verwijderen, omdat er verder geen urenregels meer gekoppeld zijn aan het verslag.

 

- Status wijzigen en verzenden van het verslag

 

1701012

 

U kunt een rapportage [Wijzigen] of [Verwijderen] en zo vaak [Genereren] als u maar wenst. Echter wanneer u de status van een verslag wijzigt naar Definitief dan zijn deze functies niet meer mogelijk. Tevens kunt u voor uw eigen administratie registreren op welke datum u deze heeft ingezonden naar de Rechter-commissaris.

 

U dient er wel voor te zorgen dat de functie ‘Status’ niet door iedereen te gebruiken is. Een verzonden status kunt u ook eenvoudig weer terugzetten, waardoor deze functie beschermd dient te worden middels autorisaties.

 

Wanneer u een functie oproept zoals [Wijzigen] of [Genereren] dan krijgt u de melding:

 

1701013

 

Indien de status definitief is dan zijn bepaalde functies niet meer te gebruiken

 

- Het verslag op papier

 

Nadat u het verslag heeft vastgesteld zal door Fortuna® het verslag aan het papier worden toevertrouwd. Dit gaat middels [2ndVision] [Crystal reports] omdat het eenvoudig dan ook via PDF is te versturen.

 

U kiest voor [Print] waarna het verslag zal worden afgedrukt.

 

TIJDREGISTRATIE PER TIJDSCHRIJFGROEP

 

Verslagnummer                        : 1e verslag

Declaratieperiode                     : t/m 01-12-2004

Curator                                         : mr. W.C.B. Bulstra

Nummer faillissement                 : 04/94F

Naam faillissement                        : Faillissement De Kok Beheer b.v.

Rechter-commissaris                     : mr. R.J.A.M. Cooijmans

Rechtbank                                  : Rechtbank Breda

 

Tijdschrijfgroepen                  

subtotaal                              

Tijd in verslagperiode              

Nieuw totaal                          

1. Inventarisatie

0,00

0,10

0,10

2. Personeel

0,00

1,20

1,20

3. Activa

0,00

0,00

0,00

4. Debiteuren

0,00

0,00

0,00

5. Bank/Zekerheden

0,00

0,00

0,00

6. Doorstart/voortzetting

0,00

0,00

0,00

7. Rechtmatigheid

0,00

0,00

0,00

8. Crediteuren

0,00

0,00

0,00

9. Overige

0,00

0,00

0,00

10.  BOVENK

0,00

0,00

0,00

TOTALEN

0,00

1,55

1,55

Specificatie groepen 10:

 BOVENK – Procedure Bovenkapelse Winkelcentrum

 

Wanneer er nog uren niet ingedeeld zijn zal deze worden toegewezen in de groep Ongerubriceerd en zal als groep onderaan het verslag worden vermeld. Wilt u deze urenregels toch opnemen in één van de groepen, dan dient u deze urenregels te [Wijzigen] en een nieuwe werkgroep en werksoort te selecteren.